Kruidentuin 5b

2991 RK Barendrecht

0180-618672

Praktische Informatie

Bloeddrukmeten

Praktische Informatie

De praktijk is gevestigd op de begane grond.

 

Online herhalen

Het is hier mogelijk om eerder voorgeschreven recepten online te bestellen. Voorwaarde is wel dat u zich heeft aangemeld voor MijnGezondheid.net (MGN). U logt dan veilig in via DigID van de overheid. Na het doorlopen van een procedure kunt u via de computer of met uw mobiele telefoon (MedGemak app) gemakkelijk medicatie herhalen.

Klik hier om online uw medicatie te herhalen.

Telefonisch herhalen

U heeft de mogelijkheid een aanvraag van recepten voor chronische medicatie via de receptenlijn te doen. U belt het praktijknummer (0180-618672) en volgt het keuze menu (optie2). Spreek duidelijk uw naam, geboortedatum en het gewenste recept in. Heeft u voor 10.00 uur ingesproken dan liggen de medicijnen de volgende werkdag klaar in uw apotheek.

Psychische zorg in de Huisartspraktijk
 
Iedereen is wel eens somber, gespannen of zit een tijdje wat minder lekker in z’n vel. Vaak komt u daar zelf of met hulp van anderen in uw omgeving wel weer uit. Maar als uw psychische klachten niet verdwijnen of groter worden, is het belangrijk om hulp te zoeken en uw problemen aan te pakken.

De eerste stap is het bespreken van uw klachten met uw huisarts. De huisarts kan in overleg met u voorstellen een gesprek aan te gaan met de praktijkondersteuner Geestelijke GezondheidsZorg (POH-GGZ). De praktijkondersteuner GGZ werkt onder verantwoordelijkheid van de huisarts en is specialist in het verlenen van psychische zorg.
Hier leest u wat de praktijkondersteuner GGZ voor u kan betekenen bij:

      • sombere of depressieve stemmingen / gevoelens;
      • spanningsklachten, stress;
      • angstgevoelens;
      • problemen rondom verlies;
      • lichamelijk onverklaarbare klachten (bijvoorbeeld hartbonzen, pijn, plotselinge zweetaanvallen, benauwd zijn, slecht slapen of concentreren, moe zijn)
      • relatieproblemen met uw partner en/of kinderen;
      • verslavingsproblematiek
      • slaapproblemen

 
In een intakegesprek brengt de praktijkondersteuner GGZ samen met u in kaart welke problemen er spelen en welk behandelaanbod of therapie het beste bij u past. De POH-GGZ kan u helpen door:

      • het verhelderen van problemen;
      • het geven van informatie en advies over behandeling en verwijzing;
      • kortdurende behandeling;
      • nazorg na behandeling in de specialistische GGZ;
      • overbruggingszorg als er sprake is van een wachtlijst.

De praktijkondersteuner GGZ maakt deel uit van het huisartsenteam en kan gemakkelijk overleggen met uw huisarts. Daarnaast is de praktijkondersteuner GGZ goed op de hoogte van het hulpaanbod van andere organisaties op het gebied van psychische, psychiatrische en psychosociale hulpverlening in uw regio en kan u hierin adviseren en indien nodig doorverwijzen.

 
Kosten

De kosten voor een consult bij de POH-GGZ vallen onder de reguliere huisartsenzorg. Dat houdt in dat hiervoor het eigen risico niet wordt aangesproken en er ook geen eigen bijdrage geldt.

HET WERK VAN DE PRAKTIJKONDERSTEUNER
 
Wij werken in deze praktijk graag aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Gezien de hoge zorgvraag en werkdruk in de praktijk worden onderzoeken vaak niet volledig uitgevoerd en blijft te weinig tijd over voor goede uitleg en voorlichting. Bij mensen met diabetes, hoge bloeddruk of astma en copd gaat het vaak niet zozeer om klachten als wel om de juiste instelling op medicijnen, goede meetwaarden en leefstijl. Het is gebleken dat door controle van de praktijkondersteuner beter aan alle aspecten van de behandeling wordt voldaan. We vinden deze ondersteuning dus een belangrijke aanvulling op onze huisartsenzorg. Binnenkort kunt u een afspraak bij maken met de praktijkondersteuner.
 
Wie komt in aanmerking voor controle door de praktijkondersteuner?

Iedereen met diabetes, hoge bloeddruk of astma/copd kan een afspraak maken bij de praktijkondersteuner. U kunt dit eventueel met de huisarts overleggen. De huisarts kan in enkele gevallen redenen hebben om iemand liever onder eigen controle te houden, bijvoorbeeld omdat er zich meerdere problemen tegelijkertijd voordoen.
 
Heb ik diabetes?

Veel mensen in onze praktijk hebben diabetes. We willen graag dat u elke 3 maanden voor een controlebezoek komt bij de praktijkondersteuner. Zij bespreekt uw klachten, meet uw nuchtere bloedsuiker, en doet regelmatig onderzoek van gewicht, bloeddruk en de voeten. Ook bespreekt zij de mogelijkheden in behandeling door middel van leefstijladviezen. Verder houdt zij in de gaten wanneer het tijd wordt voor laboratorium-onderzoek, onderzoek van de ogen of een bezoek aan de diëtiste. Wanneer de suiker onvoldoende te regelen is door middel van tabletten, dan kan de praktijkondersteuner u helpen bij het starten met insuline therapie.
 
Heeft u een hoge bloeddruk?

U was waarschijnlijk al gewend om hier regelmatig voor naar de praktijk te komen.  De praktijkondersteuner zal u elke 3 of 6 maanden zien. Naast het meten van de bloeddruk zal aandacht gegeven worden aan het bijhouden van het risicoprofiel voor hart en vaatziekten en zal de behandeling besproken worden. Hierbij gaat het niet alleen om medicijnen, maar ook beïnvloedende factoren, zoals voedingsmiddelen, beweging etc.
 
Stoppen met roken

Roken is een belangrijke oorzaak van veel aandoeningen. Het verhoogt onder andere de kans op hart en vaat-ziekten, de kans op emfyseem of COPD (“chronische bronchitis) en verschillende vormen van kanker. De praktijkondersteuner kan u helpen om te stoppen met roken. Via een speciaal ontwikkeld programma begeleidt zij u om de kans op stoppen zo groot mogelijk te maken. Eventuele medicatie wordt op deze manier vaak vergoed door uw zorgverzekeraar.

 

De assistente staat u als eerste te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur en de huisbezoeken. Zij weet het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. U kunt haar ook bellen voor uitslagen van urine- of bloedonderzoek.

Onze doktersassistenten zijn goed getraind en opgeleid om vragen te stellen rondom uw hulpvraag. Zo proberen we te kijken hoe wij u het beste kunnen helpen. Het geeft de huisarts de mogelijkheid het contact beter voor te bereiden.

Soms blijkt uit doorvragen dat u toch sneller dan gedacht gezien moet worden of de dokter juist beter naar u kan komen voor een huisbezoek. Ook leidt doorvragen van de doktersassistente tot mogelijkheden die u wellicht tijdswinst opleveren zoals direct een afspraak bij de doktersassistente zelf, een terugbelactie van de huisarts of bijvoorbeeld de mogelijkheid om uw probleem via het patiëntportaal voor te leggen aan de huisarts.

U kunt bij de assistente verder terecht voor:

  • herhaalrecepten
  • aanstippen van wratten
  • verbinden van wonden
  • oren uitspuiten
  • hechtingen verwijderen
  • zwangerschapstest
  • urine onderzoek
  • plaatsen van injecties
  • uitstrijkjes (in het kader van het bevolkingsonderzoek)
  • verstrekken van informatiefolders


Agressie, intimiderend- en dwingend gedrag tegenover de medewerkers wordt in onze praktijk niet getolereerd. Incidenten worden gemeld en intern besproken. Tevens wordt hiervan notitie gemaakt. Bij herhaaldelijk agressief-, intimiderend- of dwingend gedrag zal er met u contact worden opgenomen door de huisarts.

In een geneeskundige verklaring geeft de arts een op medische gegevens gebaseerd waardeoordeel over de patiënt. Dit waardeoordeel is meestal niet medisch maar richt zich op de problemen die de patiënt ondervindt als gevolg van zijn gezondheidstoestand. Het geven van een waardeoordeel, dat een ander doel dient dan de behandeling, moet objectief en deskundig gebeuren. Dit moet gedaan worden door een onafhankelijk arts die deskundig is op het gebied waarop de vraagstelling speelt.

Waarom wij medische verklaringen weigeren.

De behandelend arts is vaak niet objectief ten opzichte van zijn patiënt.

De arts beschikt meestal niet over de deskundigheid die nodig is voor het geven van een waardeoordeel.

Vaak is de arts niet op de hoogte van de medische criteria, waaraan de instantie die de verklaring nodig heeft toetst.

Het afgeven van een medische verklaring kan de vertrouwensrelatie tussen de arts en patiënt schaden, vooral als de verklaring niet gunstig is voor de patiënt.

Wat kunnen we wel doen

We kunnen wel, met toestemming van de patiënt, feitelijke medische informatie verstrekken. Verder kunt u de uitleg van KNMG hier lezen:

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/weigeringsbriefje.htm

Tijdens afwezigheid/verlof van de huisarts wordt de praktijk waargenomen door een andere huisartsenpraktijk. Welke huisartsenpraktijk de waarneming verzorgt kunt u horen op ons antwoordapparaat.

De waarnemende huisartsenpraktijken zijn:

  • Dr. Topouria (tel. 0180-617141) uit Barendrecht
  • Dr. Kahn (tel. 078-6771208) uit Heerjansdam.
Translate »

Registreer uzelf bij onze praktijk

Wij zijn gesloten voor nieuwe aanmeldingen.

Schrijf u in via het formulier

Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

Uitslagen

U kunt uw gegevens bekijken, via de huisarts of online. Online kunt u uw gegevens bekijken met uw telefoon of computer, waar u ook bent. U logt in op een beveiligde website of app. U ziet de belangrijkste informatie zoals uw ziektes, uw medicijnen en uitslagen van onderzoeken.

Bekijk de introductie video

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

E-Consult

Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.

Nog geen account?

Neem contact op met de doktersassistente of klik op de knop

Toch liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

Inzage Medisch Dossier

Via MijnGezondheid.net is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:

– Laboratoriumuitslagen 

– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek 
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten
– Actueel medicatieoverzicht

Gegevensuitwisseling

Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.

Login in het portaal van uw Huisarts

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts of apotheek kunt regelen.

Informeer bij uw huisarts of apotheek of deze MijnGezondheid.net aanbiedt. Als aanvulling op het patiëntenportaal MijnGezondheid.net kunt u gebruik maken van de app MedGemak.

Heb ik wel een afspraak nodig?

Liever telefonisch?

Herhaalrecept Bestellen

Verwijderen
Call Now Button Ga naar de inhoud